בלוג תעופה שיווקית

ייעוץ לעסק משפחתי זה משפחתולוגיה

בצעירותי, לאבא שלי היה עסק ברחובות, ובתקופות שונות (לפני ואחרי הצבא) עבדתי בו לא מעט. אני מתה על אבא שלי ותמיד הסתדרנו מצוין, אבל כשהייתי עובדת אצלו נהגתי לומר שבכל יום מודיעים בחדשות על עוד רעידת אדמה ברחובות, כי היינו מסוגלים להרעיד את האדמה ולהעיף את הגג מהעצבים והצעקות.

היום, כשאני עובדת עם עסקים משפחתיים, אני משלבת את הידע התיאורטי שלי מהלימודים, את הניסיון שצברתי בשטח עם לא מעט עסקים משפחתיים ולא משפחתיים, ועם הניסיון והזיכרונות מהעבודה בעסק המשפחתי שלנו. זה מסייע לי להבין טוב יותר את העסקים המשפחתיים שאותם אני מלווה.
כותרת המאמר שבחרתי כאן היא שעסק משפחתי הוא משפחתולוגיה. למה, למעשה?
מפני שבנוסף לאתגרים הרגילים שעסקים מתמודדים איתם, עסק משפחתי סוחב איתו את המשפחה והרגישויות שלה, ובסביבה עסקית לחוצה- הדברים האלה יוצאים החוצה ומשפיעים מאוד על ההתנהלות.

מהי משפחתולוגיה וכיצד היא משפיעה על עסקים משפחתיים:
משפחתולוגיה, כמו שאני קוראת לזה, היא כל האספקטים המייצרים ומשפיעים את התנהלותה של המשפחה. העבר, הזיכרונות, הבעיות, הרכילויות, הסודות. מי כועס על מי מלפני עשרים שנה, על מה אמא לעולם לא תסלח לאחותה ואבא לעולם לא ידבר עם אחיו. דפוסי התקשורת או חוסר התקשורת, האמונות, התרבות המשפחתית, המנהגים, הלכידות (או חוסר הלכידות) המשפחתית. לטוב ולרע, כל המשפחות הן מורכבות.

וכמה שהמשפחה מורכבת- עסקים משפחתיים מורכבים הרבה יותר.  
כי הדבר הכי חשוב שיש לזכור בעסקים משפחתיים- זה שהעסק הוא המשפחה. כלומר, ההתנהלות המשפחתית ממשיכה אותו הדבר גם בעסק, וה”תווית המשפחתית” של כל אחד מבני המשפחה ממשיכה כמעט תמיד גם בעסק.
אל הילד שידוע במשפחה כילד הבעייתי יתייחסו גם בעסק כאל הילד הבעייתי, גם אם הוא יהיה הכי רציני בתפקיד שלו. הילד המוצלח של המשפחה יקבל את אותו היחס בעסק ויקבל תפקיד ניהולי בכיר, גם אם הוא לא מוכשר לכך או לא רוצה בכך. והילד שאיש לא לוקח ברצינות לא יקבל אפילו הזדמנות להראות שהוא בכלל לא כזה.
משפחות שמתקשרות טוב בבית יתפקדו טוב יותר בעסק, משפחות שיותר קשה להן בתחום הזה יתקשו יותר גם בעסק.
הדפוסים המשפחתיים ממשיכים גם בעסק, ואם חשבתם שקשה לנהל ככה משפחה- חכו עד שתנהלו את העסק המשפחתי שלכם.

לכן, כשאני באה לייעץ לעסק משפחתי, הדבר הראשון שאני עושה הוא לחפש ולנתח דפוסים משפחתיים, להבין מה בהם תורם לעסק ומה מעכב אותו, מה יכול לשמש לצמיחה ומה עלול להקשות. אני מגייסת את כל הידע שלי- ההשכלה שלי בפסיכולוגיה, ההשכלה שלי בשיווק והניסיון הרב שצברתי בשטח- ומנסה להוציא מכל אלה תובנות על הדינאמיקה המשפחתית-עסקית וכיצד הכי נכון להתמודד איתה ולרתום אותה לצרכי העסק והמשפחה.

עסק משפחתי. התמונה: World Intellectual Property Organization

אז מהם האתגרים בעסקים משפחתיים?
העברת השרביט-
עסקים משפחתיים קיימים שנים רבות. הם הוקמו ע”י ראש המשפחה, וכשמגיע השלב של העברת השרביט לדור הבא- הקונפליקטים מתחילים.
אב המשפחה רוצה לשמור על הציביון של העסק שהקים, הוא מכיר אותו הכי טוב ולא בטוח שהילדים ידעו לנהל אותו כמו שהוא ניהל אותו, הוא מרגיש שהוא מכיר כל שטיק וטריק שכבר עשו בעסקים, ולכן לא אוהב שינויים ולא מעוניין שישנו את העסק. “אם זה לא שבור, אל תתקן”.
מהצד השני מגיע הדור הממשיך- שחי בהווה, שמכיר את השוק והשינויים, שיש לו המון רעיונות לשינוי. הוא מכיר את העסק מילדות, על כל היתרונות והחסרונות שלו, ורק מחכה להזדמנות לשפר אותו לפי ראות עיניו.
הקונפליקט הזה מתעצם ככל שהדור הצעיר נכנס לניהול העסק, ככל שהדור המבוגר מרגיש שהגיע זמנו לפרוש. לתוך כל זה, כאמור, נכנסת המשפחתולוגיה הנ”ל, והלחץ מתעצם.

חלוקת החברה- חברה שליוויתי התקשתה מאוד בחלוקת השליטה בחברה עם המעבר לדור ההמשך. מי שהקימה את החברה היא אם המשפחה ביחד עם אחד הבנים, שתפקד כמנכ”ל. הבן השני נכנס כמה שנים מאוחר יותר לחברה וקיבל תפקיד ניהולי אחר.
כשהחליטה אם המשפחה לפרוש, פרצה מלחמת עולם- כיצד לחלק את האחוזים בחברה? האם רצתה לחלק את החברה לשני חלקים שווים, כדי לשמור על השיוויון בין ילדיה. האח שהקים עימה את החברה ומינכל אותה הרגיש שמגיע לו יותר מפני שהוא תרם יותר להקמה ולהתפתחות של החברה.
כמובן שהמריבות העסקיות נכנסו גם למשפחה, והשפיעו על כל ההתנהלות המשפחתית.

מה עושים עם הילד הבעייתי של הבית?
חברות משפחתיות רבות נאלצות להתמודד עם השאלה הזאת. מה עושים עם הילד הבעייתי, זה שהוא תמיד לא רציני, זה שקשה לסמוך עליו, שלעיתים אפילו לא למד, זה שחייבים לקבל אותו לעבודה כדי לדאוג לו לפרנסה, כדי שלא ירגיש דחוי, אבל אנחנו לא סומכים עליו אפילו בקביעה של איזה טעם של תה לקנות למשרד.  
ומה עושה הילד הזה- שאולי אם יתנו לו תפקיד אמיתי (ולא רק לקנות את התה למשרד) יוכיח שהוא ראוי לו- ואיך הוא יקבל הזדמנות לצאת מהתבנית המשפחתית שלו ולהראות שהוא משהו אחר אם לעולם לא יעמידו אות במבחן הזה.

התקשורת המשפחתית-
משפחות שלא יודעות לדבר, לא ידברו גם בעסק. משפחות שמתקשרות בבית, יתקשרו גם בעסק. משפחות שהאב קובע בהן הכל יתנהלו ככה גם בעסק, ועוד.
בנוסף, כשהעסק הוא משפחתי אז זה לגמרי טבעי לדבר על הלקוח החדש גם בארוחת הערב של שישי, וזה הכי הגיוני שאת השאלה איפה משקיעים וכמה, נפתור בערב החג ולא בישיבת הדירקטוריון. התקשורת המשפחתית היא בלתי אמצעית ולא רשמית, אבל היא גם רוויה אמוציות וכעסים, ולעיתים קרובות היא לא מאופקת ולא מתייפייפת.
וכדי שהיא תהיה אפקטיבית, יש ללמוד לשפר אותה.

אז איך פותרים את המשפחתולוגיה הזאת? איך מצעידים את העסק המשפחתי להצלחה למרות כל האתגרים האלה ואחרים?
ראשית, חשוב להגיד שאני לא מטפלת משפחתית ולא פסיכולוגית, וזה לא תפקידי ולא מקומי לשנות את המשפחה. כיועצת אסטרטגית, אני רואה את תפקידי במציאת הדרך הנכונה ביותר לשפר ולהצמיח את העסק, ולשנות את הדפוסים שמעכבים את ההתנהלות העסקית של המשפחה. בוודאי שזה אומר שהנושאים המשפחתיים יעלו, אבל אני מאוד מקפידה על הקו הברור בין טיפול במשפחה לבין ייעוץ לעסק המשפחתי.

לאחר שאמרתי את זה- תפקידו של יועץ אסטרטגי עסקי הוא להבין דפוסי התנהלות בחברה ולשפר אותם, להבין ולייעל תהליכי עבודה, למצוא מנועי צמיחה ולחזק אותם, לחפש הזדמנויות עסקיות שניתן לאמץ, לבנות את העסק כמותג.
גם בעסקים משפחתיים אני עושה את כל הדברים האלה- אני לומדת את החברה ובונה לה תכנית אסטרטגית שתצמיח אותה ותצעיד אותה אל מטרותיה. אבל בחברות משפחתיות אני מוסיפה נופך נוסף, והוא שיפור דפוסים בעייתיים, חלוקת עבודה מסודרת יותר בין בני המשפחה, הבנת החוזקות והחולשות של כל אחד מבני המשפחה והתאמתו לתפקיד שלו או לתפקיד אחר, גיבוש חזון משפחתי משותף של החברה ולאן פניה מועדות, עבודה משותפת של בני המשפחה על הכנת היורשים והדור הבא לתפקידיהם ועוד.

חברות משפחתיות הן משפחתולוגיה, אבל בעבודה נכונה ורגישה ניתן להפוך את המשפחתולוגיה לטובה, מיטיבה ומאושרת.

יש לכם עסק משפחתי?
בואו נעיף אותו ביחד לשחקים.
אני פה בשבילכם. בואו 😊