שתי השאלות הראשונות שאני שואלת כל בעל עסק שעימו אני נפגשת הן מה אתה עושה, ומה אתה עושה שונה מאחרים.לכאורה, פשוט וקל- כל בעל עסק יודע מה הוא עושה.אבל האמת היא, שמעטים הם בעלי העסקים או החברות שיודעים לענות על שתי השאלות האלה בדרך קצרה, מדויקת, רהוטה, ולא פחות מזה- מעניינת. דרך שתגרום לשומע הממוצע להקשיב וגם להתעניין, ואולי לסגור עימם עסקה.נאום המעלית הוא ההצגה העצמית שלך, הסיפור של העסק שלך. ההנחה היא שאף פעם אי אפשר לדעת היכן ניתקל בלקוח הבא שלנו- זה יכול להיות הקופאית בסופר, ההורה של החבר מהגן של הילד, הבחורה שפגשתי אתמול בהרצאה, או ביל גייטס במעלית.את רובם אנחנו פוגשים בהפתעה, ללא תכנון מוקדם, ולכן עלינו להיות מוכנים אליהם תמיד ולדעת מה נענה לשתי השאלות הנ”ל.נאום המעלית אמור לקחת לך 20 שניות בממוצע ולהיאמר כסיפור, בדרך טבעית וקולחת (כי מי יקשיב למישהו שנשמע כאילו הוא מדקלם, או “דוחף”, או מוכר). אם עברת אפילו הדרכת מכירות אחת בלבד בימי חייך, או היית בפגישת נטוורקינג בודדת, אז בוודאי נאמר לך שנאום מעלית אמור לקחת 20 שניות, ולכן עליך להכין אותו במתכונת כזאת- כלומר, לכתוב פסקה אחת קצרה שאומרת מה העסק עושה (20  שניות זה בערך 40 מילים). ובכן, אני ברשותך חולקת על זה.הרי אם הנאום שלך מצוין, השומעים שלך יתחילו לשאול אותך שאלות נוספות- על העסק, על המוצרים השונים שלך, על הבידול שלך:

מה בעצם אתם מציעים?איך זה שונה מהמוצר הזה והזה שראיתי בחנות אחרת?כמה זה עולה?

במה אתם שונים/ טובים יותר מהמוצרים האחרים?

אם לא הכנת מראש תשובות לשאלות האלה ולאחרות, זה בערך הזמן שמתחיל בלבול, גמגום ופספוס של הרבה דברים חשובים שצריכים היו להיאמר. הקול שלך יישמע פתאום פחות בטוח בעצמו, ייפלטו לך מילים כמו ”אה… כלומר, נראה לי ש…” ושאר מילים והברות שישדרו חוסר מקצועיות וחוסר בטחון, והופ- הלכה המכירה.

רוצה לייצר נאום מעלית שיוצא מהקופסא, ושיביא לך את המכירה?

אני פה בשביל לעוף איתך ביחד.  

“אל תלכו להיכן שהדרך מובילה.
לכו היכן שאין דרך
והשאירו עקבות”

הפילוסוף ראלף וולדו אמרסון

לא יודעים מה הכי נכון לכם?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם