בלוג תעופה שיווקית

ייחודיות העסק שלי – אני אוהב אנשים, מקצועי ואמין

אם כל בעלי המקצוע הם אמינים, מקצוענים, אוהבים לטפל ונותנים יחס אישי- אז זו לא יכולה להיות הייחודיות של העסק שלך. כי אם כולם אותו הדבר- מי ירצה לקנות אותם?

כל יועץ עסקי ושיווקי יאמר לכם, שכדי לשווק את העסק שלכם בצורה נכונה תצטרכו למצוא את הייחודיות שלו, או הבידול שלו. וזו עצה מצויינת, כי אם העסק שלכם מיוחד, אם הוא נותן ללקוח שלכם משהו שאחרים לא נותנים לו, אז בוודאי ששווה לו לקנות אצלכם ולא אצל המתחרים.

ייחודיות העסק (בידול עסקי) היא מה שמבדל אותו מעסקים אחרים. בידול עסקי הוא הבסיס הקיומי של העסק, כי מי רוצה לקנות "מוצר כמו כולם במקום רגיל"? האם הייתם קונים נעל או בגד, או אפילו יושבים במסעדה שהיא סתמית וחסרת ייחוד? לא נראה לי.

מסיבה זו, אחת השאלות הראשונות שאני שואלת כל בעל עסק היא- מה לדעתו הופך את העסק שלו לשונה מהמתחרים. בעלי עסקים רבים עימם אני נפגשת עונים לי אחת מהתשובות האלה (לעיתים כולן ביחד): אני מקצועי מאוד, החברה / המוצר שלי איכותי מאוד, יש לי ידי זהב, אני אוהב לטפל באנשים, אצלנו אמינות היא במקום הראשון, אנחנו נותנים יחס אישי לכל לקוח.

לבעלי עסקים אלה אני עונה תמיד בשאלה משלי: האם פגשת פעם בעל עסק שאמר: "אני לא אמין, מה לעשות. אני גם לא מקצוען ולא איכותי- למעשה אני די חובבן במה שאני עושה, ואני לא מלווה את הלקוח באופן אישי כי הוא לא מעניין אותי"?

מה, לא פגשתם כזה? נכון, גם אני לא.

אז אם גם אתם אמינים, מקצוענים, אוהבים לטפל ונותנים יחס אישי- אז זה נהדר ומאוד חשוב שתהיו כאלה, אבל זו לא יכולה להיות הייחודיות של העסק שלכם, כי כולם כאלה.

ייחודיות- כשמה כן היא. היא משהו שאתה, ורק אתה, עושה, היא מה שהופך אותך לאחר ושונה. היא נובעת מתוך ה- DNA העסקי שלך, היא מגדירה את העסק שלך והיא נתפסת כמשמעותית בעיני הלקוחות שלך.

ייחודיות נכונה בונה מותג נחשק, ועובדה זו תקפה למותגים של מיליוני דולרים כמו גם למותגים קטנים וחדשים. למעשה, למותגים קטנים וחדשים כדאי הרבה יותר לחפש את הייחודיות, כי להם אין מיליוני דולרים לשפוך על פרסומות יקרות שישאירו את המותג בתודעה.

הייחודיות יכולה לנבוע ממקורות שונים, ואמנה כאן רק כמה:

מוצר ייחודי- אם המצאת מוצר שאין כמוהו בשום מקום, אז כמובן שהוא מדבר בשביל עצמו. למשל, PowerUpTM- מוצר פשוט-אך-גאוני. מדובר במתקן קטן, אותו מחברים למטוס מקיפולי נייר (זה שכל אחד מאיתנו עושה), ובעזרת הסוללה שבו הוא מאפשר למטוס לטוס כמה דקות ובגבהים. כיום עובדת החברה על פיתוח נוסף- מתקן דומה, השולט בטיסה ע"י סמארטפון. Cooool!!

פנייה לקהל יעד ייחודי- מעסה לגברים בלבד, קואוצ'ר לשחקנים ואנשי במה, חנות בגדים לנערות במידות גדולות- פניות ממוקדות כאלה הן נדירות-עד-לא קיימות בשוק, ולכן זה תופס את תשומת הלב של הלקוח הפוטנציאלי.

שיטת עבודה ייחודית- אם אתה עובד בדרך מקורית המשפיעה על המוצר או השירות ללקוח- זה משמעותי לו, ולכן מעניין אותו. למשל- מיכאל יאנובסקי הוא מומחה לעיסוי אסתטי, שזה עיסוי בריא וכייפי מאין כמוהו שממצק את עור הפנים, מחליק קמטוטים ומעכב תהליכי הזדקנות בעור.

שיטת הפצה מיוחדת- חברת L'eggs היא חברת גרביונים אמריקאית, שבשנת 1969 ניסתה לחדור לשוק רווי בהמון מותגים. כדי להוזיל עלויות חיפשה החברה מקום הפצה זול, ומצאה- היא החלה לשווק את מוצריה בסופר-מרקטים, ליד קרטוני הביצים שבסוף החנות. בתקופה זו נמכרו גרביונים רק בחנויות להלבשה תחתונה, כך שמקום ההפצה הזה היה מאוד ייחודי וכן מאוד יעיל, כי כל אשה שערכה קניות הביתה נחשפה לגרביונים ומיד קנתה. דרך אגב, אופן ההפצה הייחודי השפיע רבות גם על שם המוצר (L'eggs- משחק מילים של ביצים, רגליים ותחילית מילה בניחוח צרפתי) וכן על אריזתו, שנראתה כמו ביצה.  

מודל עסקי ייחודי- כיצד נכנס הכסף לעסק שלך? כשהמודל העסקי שלך מיוחד יש לך פוטנציאל לבלוט בשטח (ולפי המחקרים- גם להרוויח המון כסף). למשל, שיטת הקופונים באינטרנט, שיטת המכירות הקבוצתיות ועוד- מודלים אלה, כשיצאו לראשונה, עשו המון באזזז בשוק והביאו להכנסות רבות לחברות שיצרו אותם. גם שיטת מימון ההמונים שנפוצה בשנים האחרונות היא מודל עסקי חדש ליזמים, והיא מייצרת בולטות רבה.

פרמטרים אלה ואחרים מסייעים למציאת הייחודיות של העסק ולבניית המותג, וכדי למצוא אותם צריך "לחפור עמוק" עד לליבת העסק, עד ל- DNA שלו.

לרוב זהו תהליך מורכב ולא פשוט, אבל אני מבטיחה לכם- כשתמצאו (או תמציאו) את הייחודיות האמיתית שלכם- יהיה לכם הרבה יותר קל לגבש את המותג שלכם, לגייס תקציבים, להתפתח עסקית ולהגביר מכירות.

כי כשתדגישו את הייחודיות שלכם בכל ההתנהלות העסקית והפעילות השיווקית שלכם- בפרסום, ביחסי ציבור, בפרסומים באינטרנט, בפוסטים בפייסבוק, באירועי החברה, בהתנהלות המחלקות השונות בחברה, בשלבי המכירה ללקוח ואפילו בהצגה העצמית היומיומית שלכם, הייחודיות הזאת תייצר לכם בולטות בשטח, תקבץ סביבכם אוהדים ולקוחות שנאמנים למותג שלכם, ובסופו של דבר תגביר מכירות.

אז אם אתם אמינים ומקצוענים, אם אתם יודעים לטפל באנשים, אם יש לכם ידי זהב ויחס מפנק לכל לקוח- זה נהדר, שמרו על זה ואל תתפשרו.

אבל חפשו, בנוסף, את הייחודיות האמיתית שלכם, והבליטו אותה בכל מקום ובכל זמן.

בהצלחה.